- De invoering van rekeningrijden in Nederland staat pas voor 2030 op de agenda, maar toch is vakbond CNV nu al bezorgd voor hogere kosten.
- De vakbond maakte enkele voorbeeldberekeningen voor werknemers met een woon-werkafstand van respectievelijk 39 kilometer en 85 kilometer.
- Rekeningrijden zou ongeveer 50 euro tot 300 euro per maand duurder kunnen worden, vergeleken met de huidige motorrijtuigenbelasting.
- Lees ook: Nieuwe benzine-auto’s kunnen circa €2.000 duurder worden vanaf 2025 bij invoering strengere Europese milieunorm Euro 7
Hoewel het nog niet duidelijk is op welke manier rekeningrijden in Nederland moet gaan werken, vreest vakbond CNV nu al voor hogere kosten voor werknemers die wat langere afstanden afleggen voor woon-werkverkeer met de auto.
CNV claimt in een vrijdag gepubliceerd bericht dat de overheidsmaatregel, die in 2030 van kracht moet worden, miljoenen mensen honderden euro’s per maand meer kan kosten, volgens een berekening van de vakbond. “Het CNV is voorstander van het verminderen van de CO2-uitstoot, maar werknemers moeten hier niet de torenhoge rekening voor betalen”, stelt voorzitter Piet Fortuin.
De tarieven voor rekeningrijden zijn nog niet duidelijk. Volgens CNV komt “binnenkort” het volledige wetsvoorstel uit. “Wie een gemiddelde auto rijdt, betaalt al snel 300 euro per maand extra aan brandstofkosten”, denkt de vakbond. “Hoe hoger de CO2-ambitie van het kabinet, hoe meer werkenden bijbetalen.”
De vakbond pleit dan ook voor een compensatie voor werknemers, in de vorm van een extra belastingvrije vergoeding van rond de 30 cent per kilometer die de werkgever kan uitkeren. “De werkgever profiteert hier ook van: werknemers wisselen hierdoor minder snel van baan”, vindt Fortuin. “Daarnaast voorkomt het dat mensen overlopen naar een andere sector waar ze minder hoeven te reizen of meer thuis kunnen werken. In de zorg bijvoorbeeld, kunnen we niemand missen.”
Rekeningrijden voor woon-werkverkeer: zoveel kan het kosten
CNV geeft een aantal voorbeelden op basis van een vaste heffing per kilometer bij rekeningrijden, die in de plaats komt van de motorrijtuigenbelasting.
Zo geeft de vakbond het voorbeeld van een beveiliger die op Schiphol werkt en in Harderwijk woont. De beveiliger rijdt een Seat Ibiza 1.2 en heeft een woon-werkafstand van 85 kilometer, dus in totaal 170 kilometer per dag. Maandelijks rijdt de werknemer 3.343 kilometer voor woon-werkverkeer.
In dit voorbeeld kost de huidige motorrijtuigenbelasting 102,05 euro per maand. Een kilometerheffing van respectievelijk 6,8 cent, 9,2 cent of 12 cent levert maandelijks belastingkosten op van 228 euro, 308 euro en 401 euro. Ofwel een verschil van ruim 100 tot 300 euro vergeleken met de motorrijtuigenbelasting.
In een ander voorbeeld gaat CNV uit van een beveiliger die in Den Haag werkt en in Stolwijk woont. Deze werknemers heeft een woon-werkafstand van 39 kilometer, dus in totaal 78 kilometer per dag. De beveiliger rijdt in een Ford Focus Wagon 1.0. In totaal rijdt de werknemer 1.534 kilometer per maand voor woon-werkverkeer.
In dit geval is de huidige motorrijtuigenbelasting 56 euro. Op basis van tarieven per kilometer voor rekeningrijden van 6,8 cent, 9,2 cent en 12 cent komt CNV uit op kosten van respectievelijk 104,6 euro, 141 euro en 184 euro. Daarmee zou rekeningrijden ruim 50 euro tot bijna 130 euro per maand duurder zijn.